Ödüllü Yönetmen Mecid Mecidi'nin Çok Seveceğiniz 5 Filmi
DİZİ / FİLM

Ödüllü Yönetmen Mecid Mecidi'nin Çok Seveceğiniz 5 Filmi

10 Şubat 2021 12:28
  • Whatsapp'ta Paylaş

    Mecid Mecidi, 1959’da Tahran’da doğmuştur. Dramatik Sanatlar Akademisi’ndeki öğrenimini bitirmeden önce amatör yapımlarda rol almaya başlayan Mecid Mecidi 1980’li yıllarda kendine ait kısa filmler ve belgeseller yapmaya başlamıştır. 1992’de ilk uzun metrajlı filmini yöneten Mecid Mecidi, ülkenin en iyi bilinen yönetmenlerinden biri haline gelmiştir. “Cennetin Çocukları” filmi 1997 yılında Akademi Ödüllerinde aday gösterilmiştir. Mecidi’nin övgüyle karşılanan diğer filmleri arasında San Sebastian Jüri Ödülü sahibi “The Father (1996)” ve Montreal Dünya Büyük Ödülü sahibi “Cennetin Rengi” ve “Baran” da yer almaktadır. Biz de sizler için Mecid Mecidi'nin 5 dramatik filmini derledik.

    Mecid Mecidi'nin Çok Seveceğiniz 5 Filmi

    1. Cennetin Çocukları (Bacheha-Ye Aseman) 1997

    Oyuncular: Muhammed Amir Naji, Amir Farrokh, Hashemiyan, Baharesedigi, Nafise-Mohammadi, Fereshte Sarabendi, Dariush Mokhtari

    Tür: Aile/Dram

    “Cennetin Çocukları” filmi, 1997 yılında Tahran’ın Güneyinde fakir mahallede yaşayan bir ailenin Ali ve Zehra çocukları üzerinden anlatılmaktadır. Filmin karakterleri, Mecid Mecidi’nin diğer filmlerinde olduğu gibi profesyonel olmayan ve gerçek hayatta yaşayan sıradan insanlardan meydana gelmektedir. Filmin ilk sahnesi küçük bir ayakkabı tamircisi dükkânında başlamaktadır. Tamirci eskimiş pembe rengi bir kız ayakkabısını tamir etmektedir. Ayakkabının tamiri bittikten sonra Ali tamir parasını verip, ayakkabıyı alır. Ali annesinin sipariş ettiği patatesleri almak için tanıdığı bir manavın önüne gelir ve patatesleri almadan önce elindeki poşeti (ayakkabılar onun içindedir) mağazanın önünde olan kutuların üzerine koyar. Ali mağazanın içinden patatesleri aldığı sırada yaşlı hurdacılık yapan bir kişi kutuların üzerindeki poşeti alır ve götürür. Ali patatesleri topladıktan sonra dükkân sahibine parasını veresiye yazmasını ister ve dışarı çıkıp poşeti koyduğu yerden almak istediği zaman orada bulamaz ve kız kardeşinin ayakkabılarını kaybeder. Ali kız kardeşinin ayakkabılarını kaybettiğini kimseye anlatamaz. Eve vardığında kız kardeşi Zehra’ya durumu anlatır. Zehra duydukları karşısında ağlamaya başlar. Annesine söyleyeceğini duyunca Ali, Zehra’ya babasının yeni bir ayakkabı alamayacak bir durumda olduğunu, annelerinin hasta olduğunu ve ameliyat için beklediğini söyleyip onu ikna eder. Ali yeni tükenmez kalemini Zehra’ya verir böylelikle anlaşırlar. Bu durum aralarında büyük bir maceraya dönüşecek bir sır olmuştur.

    2. Cennetin Rengi (Range Khoda) 1999

    Oyuncular: Hosein Mahjoob, Salameh Feyzi, Mohsen Ramezani, Elham Sherifi, Farahnaz Safari

    Tür: Aile/Dram

    “Biz Allah'ın boyasıyla boyanmışızdır. Boyası Allah'ınkinden daha güzel olan kimdir? Biz ona ibadet edenleriz" (deyin)” Cennetin Rengi filmini, Mecid Mecidi, Mevlana’nın dünyaya olan bakış açısından ve Bakara Suresinin 138. ayetinden ilham alarak yaptığını, yapılan bir röportajında ifade etmiştir. Bu bağlamda sinema eleştirmenlerinin de genel kanısı, onun amacının Bakara Suresi 138. ayeti üzerinden bir mesaj vermek olduğudur. Filmin konusu, küçük Muhammed (Mohsen Ramezani) Tahran'da bir körler okulunda yatılı olarak eğitim görmektedir. Muhammed kör olarak doğmuştur ve temiz yüreği ile kendi dünyasında diğerlerinin gözü olup da göremedikleri şeyleri çevresinde dokunarak, işiterek anlamaya çalışmaktadır. Okulu yazın tatile girdiğinde babası (Hosein Mahjoob) onu almak ve köyüne götürmek üzere okula gelir. Muhammet okul bahçesinde babasını beklerken, bir kuş yavrusunun ağaçtan düştüğünü hisseder ve elleriyle yapraklar arasında yavruyu bulup, ağacın üzerindeki yuvaya bırakmak için ağaca tırmanır. Küçük kuşu yuvasına bırakması sahnesi hayvan sevgisiyle birlikte, doğaya sahip çıkma duygusunu barındırmaktadır. Muhammed’in görme engelli olmasına rağmen böyle bir davranış sergilemesi ondaki merhamet, duyarlılık gibi özelliklerin ne denli yüksek olduğunun bir kanıtıdır ve bu konun bu tarz bir sahne üzerinden anlatılması yönetmenin bunu iyi işlediğini göstermektedir. Muhammed'in annesi ölmüştür. Babası yeni bir evlilik kararı içindedir. Görme engelli bir çocuğun evlilik planlarını bozacağından endişelenen baba sürekli olarak ondan kurtulma düşüncesindedir. Köyde ise Muhammed'i yaz aylarını birlikte geçirecekleri tatlı iki kız kardeşi ve yaşlı ninesi (Salameh Feyzi) beklemektedir.

    3. Söğüt Ağacı (Beed-e Majnoon) 2005

    Oyuncular: Mohammad Amir Naji, Melika Eslafi, Roya Taymourian

    Tür: Aile/Dram

    46 yaşında olan Yusuf (Parviz Parastui) üniversitede edebiyat alanında profesördür. Küçük yaşta geçirdiği havai fişek kazası sonucu gözlerinin görme özelliğini kaybetmiştir. Küçük kızı (Melika Eslafi), en büyük destekçisi eşi (Roya Taymourian), annesi (Leila Outadi ), arkadaşları ve öğrencileriyle birlikte mutlu sayılabilecek bir yaşamı vardır. Mevlana’nın Mesnevisi’nden hikmetli sözlerle öğrencilerinin hayatlarına dokunarak bir ömür sürmektedir. Küçük yaşta gözlerini kaybetmesine rağmen, eşi ona okuma ve yazma süreçlerinde yardım etmektedir. Yusuf gönlünde inşa ettiği cennetiyle her gün Allah’a yalvarmaktadır. Yusuf gözleri ile ilgili tetkikler için hastanede yatmaktadır. O sırada Yusuf “sana söylemem gerekenler var Allah’ım” diye söze girer. Arkasından “Yoksa beni tamamen unuttun mu?” diye Allah’a soru sorar. Üstüne de ekler “Yarattığın bütün güzellikleri görmekten mahrum olup da şikâyet etmeyen kulun.” Bu sahnelerde din kavramı işlenirken, Allah’la her ne şart altında olunursa olunsun konuşulabileceği verilmekte ve şükrün önemi vurgulanmaktadır. Bir gün doktoru iyileşebileceği bir tedavinin mümkün olduğunu söyler. Bu tedavinin Paris’te bulunan bir klinikte, kornea nakliyle olabileceğini ama az bir ihtimal bulunduğunu açıklar.

    4.  Serçelerin Şarkısı (Avaze Gonjeshk-ha) 2008

    Oyuncular: Mohammad Amir Naji, Maryam Akbari, Hamed Aghazi

    Tür: Dram

    Film Tahran’ın yakın bir köyünde geçmektedir. Filmde oynayan oyuncular Mecid Mecidi'nin diğer filmlerinde olduğu gibi profesyonel olmayan ve gerçek hayatta yaşayan insanlardan seçilmiştir. Karim karakteri filmde babalık rolündedir. Karim’in iki kızı, bir oğlu bir de karısı vardır. İş olarak deve kuşu çiftliğinde çalışan Karim bir gün bir deve kuşu’nun çiftlikten kaçmasıyla çiftlikten kovulur. Aynı gün kızının işitme cihazı bozulmasıyla kendini Tahran’da bulur. Motoruyla gittiği Tahran’da işitme cihazının tamir edilemeyecek durumda olduğunu öğrenince, yorgun ve bitkin bir şekilde motoruna biner. Bir adam motoruna telefonla konuşarak gelir ve biner. Adamı gideceği yere kadar bırakır. Bıraktığı adam Karim’e para verir. Karim bu duruma sevinir. Taşımacılık yaparak kızı Hanyeh’e işitme cihazı almak için çalışır. Çalışmaya öyle dalar ki kızına alması gerektiği işitme cihazının unutur. Kendi değerlerini yavaş yavaş tüketmeye başlar.

    5. Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi (Mohammad Rasoolollah) 2005

    Oyuncular: Sareh Bayat, Mina Sadati, Mahdi Pakdel, Ali Reza ShojaNouri, Mohsen Tanabandeh, Dariush Farhang, Siamak Adib, Ra’na Azadivar, Sadegh Hatefi, Pantea Mehdi Nia, Cafer Kasimi, Hamid Rıza Taç Devlet

    Tür: Biyografik, Aksiyon, Dram

    Filmin konusuna giriş yapmadan önce bu film, Hz. Muhammed’le alakalı çekilen 2. film özelliği taşıması noktasında büyük bir öneme sahiptir. Dünyada Hz. İsa hakkında 200’e yakın, Hz. Musa hakkında 80’e yakın, Buda hakkında da 40’a yakın film çekilmiştir.139 Görüldüğü üzere dünya tarihine damga vurmuş insanlığı iyiliğe, güzel olana yönlendiren peygamberlerin yaşadıkları dönemleri film sahnelerine taşıyarak yaşamış oldukları dönemler gözler önüne serilmeye gayret edilmiştir.

    Aynı düşünceyle çekilen Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi filmi diğer peygamberlerin filmlerinde de olduğu gibi İslam dünyasında olumlu - olumsuz eleştirilere karşı karşıya kalmıştır. Bu sebeple izlemden önce eleştiriler bir kenara bırakılarak tarafsız gözle izlenmesi ve sonrasında gerekli eleştirilerin yapılması daha doğru olacaktır. Doğrudan İran yapımı ve Şii propagandası yapıyor yaftasıyla bakmak, bu alanda Hz. Muhammed’le alakalı yapılacak olan çalışmaların önünü tıkamaktadır. Yukarıdaki bahsedilen “Şii Propagandası” ifadesinden kastedilen; İslam dünyasında yaşanan bir takım sıkıntıların, mezhepler üzerinden götürülmesi süreci olduğunu vurgulamak için kullanılmıştır. Sinema veya farklı alanlarda yapılan çalışmaların, “mezhepler üzerinden değerlendirilmemesi gerektiği ifade edilmektedir.”

    Film, 7.yy Mekke’de, İslam peygamberi Hz. Muhammed’in doğumundan önceki olaylarla başlayıp, çocukluk dönemini konu edinmektedir. Hz. Muhammed’in 12 yaşına kadar olan film, yönetmen Mecid Mecidi’nin ifadesiyle üç filmden oluşacağı yönünde, ilk filmde yukarıda bahsettiğimiz üzere Hz. Muhammed’in doğmadan önceki dönemde yaşananları ve onun çocukluk dönemini içermektedir. İkinci film Hz. Muhammed’in çocukluk döneminden itibaren peygamberlik görevi verilinceye kadar olacağını, üçüncü filmin ise Hz. Muhammed’in peygamberlik göreviyle birlikte vefatına kadar olan kısmı konu edeceğini belirtmektedir.

     

  • Whatsapp'ta Paylaş

    Yorumlar

    İlk Yorum Yapan Sen Ol smiley


    Yorum Yap