Fatih Akın'ın İzlemeniz Gereken Muhteşem 5 Filmi
DİZİ / FİLM

Fatih Akın'ın İzlemeniz Gereken Muhteşem 5 Filmi

31 Ocak 2021 09:54
  • Whatsapp'ta Paylaş

    Fatih Akın sanat, malzemesini toplumdan alan bir yönetmendir. Aldığı malzemeyi estetikle yoğurarak tekrar topluma sunar. Bu açıdan bakıldığı zaman sanatçı ne olursa olsun yaptığı eseri sergileyebileceği bir toplum ihtiyacı içindedir. Seçtiği bireyler genelde toplum içinde “tutunamayan” kişilerdir. Bir şekilde hayatla olan bağlantılarını yitirmiş ama tam manasıyla kopartmamış karakterlerdir. Tüm karakterlerin ortak özellikleri marjinal olmaları ve bir anlamda yaşamın kıyısında dolaşmalarıdır. Farklı farklı da olsa her biri mutlaka bir kurtuluş yolu bulmaktadırlar ve hayatta aslında kim olduklarını keşfetmektedirler. Karakterlerin yaşları kaç olursa olsun hepsi filmin sonunda bir şekilde büyümekte ve olgunlaşmaktadır. Karakterlerin hapsolduğu modern dünya hapishanesinden çıkmalarının yolu bir anlamda ruh kemaline ermeleridir. Bu arınmanın başında genelde herkes “kirlenmekte” şöyle ya da böyle suça bulaşmakta ya da yanlış kararlar vermektedirler. Bu bireysel kurtuluş yolunu tıkayan engel ise, Akın için, öncelikle göçmeni kendi ülkesinde istemeyen Avrupalının dışlayıcılığı, buna bir tepki olarak gelişen Almanya’ya gelen göçmenlerin kapalı kültürler oluşturup muhafazakârlaşması ya da yaşamın kıyısında olduğu gibi insanları kendi öz benliklerine bile uzaklaştıran siyasi örgütlerdir. Gelelim sizler için hazırladığımız Fatih Akın filmlerine.

    Kısa ve Acısız - Kurz und schmerzlos (İMDB 7.3)

    Filmin başrolünde Mehmet Kurtuluş yer almaktadır. Aleksandar Jovanovic ve Adam Bousdoukos ise yardımcı oyuncular olarak yer alır. Fatih Akın'ın kendi deyişiyle “Kısa ve Acısız”ın ana teması suç ve dostluktur Film Cebrail, Bobby ve Costa’nın dostluklarına, ilişkilerine odaklanırken suç dünyasında dostluğun sürdürülebilirliğini sorgular. Üç arkadaşın duygusal dünyalarını, karmaşık insan ilişkilerinin, çatışmaları ve deneyimlerini irdeler. Fatih Akın filmlerini başı, ortası ve sonu olan popüler anlatılar şeklinde tasarlamaktadır. Kendini suç dünyasından kurtarmaya çalışan ama dostları nedeniyle bunu bir türlü başaramayan Cebrail, dostlarına duyduğu bağlılık, âşık olduğu kadın ve kendine verdiği söz arasında kalarak bir çatışma yaşar. Giderek dostlarıyla arası açılır ama sonunda doğru olduğuna inandığı şeyi yapar. “Kısa ve Acısız” filmi suç dünyasını anlatırken, asıl anlatmak istediği dostluktur. Film bir suç filmi olduğu için genel olarak karanlık sokaklarda ve gece kulüpleri gibi suçla ilişkili mekânlarda geçmektedir. 

    Temmuz'da - I'm Juli (İMDB 7.7)

    Filmin başrolünü İdil Üner ve Moritz Bleibtreu paylaşmaktadır. Film konu itibari ile Paul Chello’nun Simyacı adlı eserine benzemektedir. Danile’in gerçek aşkı ya da aslında kendisini bulmak için, bir hafta gibi kısa bir sürede hem kendi içinde hem de Avrupa’nın geniş bir coğrafyasında yaptığı yolculuk anlatılmaktadır. Temmuz'da filmi bir aşk filmi gibi görünse de, ana tema yolculuktur ve bu sayede gerçekleşen bireysel değişimdir. İlk filmden çok farklı tasarlanmış ve anlatılmıştır. Yolda değişen sadece sınırlar değil Daniel’in yaşam şekli ve aşka bakışı da olmuştur. Temmuz'da filmi yolculuk temasına eşlik eden masalsılığı, gerçeküstü görüntüleri, yolculuk güzergâhındaki doğal güzellikleri ile aslında bir romantik komedidir. Temmuz sıcağının verdiği enerji ile izleyende yola çıkma arzusu uyandırmaktadır. Aşk için gidilecek yolun ne kadar zevkli olabileceği üzerinde durulmaktadır.

    Solino (İMDB 7.4)

    Solino filminin başrolü Fatih Akın'ın vazgeçilmez oyuncularından biri olan Moritz Bleibtreu'dur. Solino, göçmenlik ekseninde, İtalyan bir ailenin dramını anlatmaktadır. Ancak bu filmdeki esas tema kardeş kıskançlığıdır. İki kardeş arasında yaşanan çalkantılı ilişki, aşk üçgeni, vatan hasreti, uyumsuzluk problemi ve bunun gibi yan hikâyelerle süslenmiş film, bir dramdır. Filmde aile ve kardeş ilişkisi çıkış noktasıdır. Solino hem bir “ateş ve ihtiras” hem özlem hem de kıskançlık temalarını içerir. Duygusal yapısı oldukça kuvvetli, seçilen yan öyküler ise bir o kadar dramatiktir. Göç ve göçmen kavramlarını bu defa başka bir kültüre ait kişilerin bakış açısıyla anlatmaktadır. Göçülen yer yine Almanya’dır. Göçen insanlarda aslında kültürel yapı olarak Türklere çok benzeyen bir toplum olan İtalyanlardır. Bu açıdan bakıldığında göçende göçülen yerde Fatih Akın için kendi yaşamıyla örtüşmektedir.

    Duvara Karşı - Gegen die Wand (İMDB 7.9)

    Başrollerini 2020 yılında hayatını kaybeden Birol Ünel ve Sibel Kekili'nin paylaştığı filmdir. Duvara Karşı'da ise ana tema aşktır; karakterlerin aşkla olgunlaşması ve değişmesidir. Akın bu filmde aşkı merkeze koyarak değişen karakterlerin kendilerini keşfetmelerini konu etmiştir. Asıl kahraman Cahit’in hikâyesine Sibel’in dâhil oluşuyla gelişen bir süreçte, birbirini tanımak ve yaşamak için bir sebep bulmalarının öyküsüdür. Bu kurguda Cahit sonunda köklerini aramak için memleketine dönen bir yolcudur ve herkes kadar oda bu yolculukta büyüyüp, olgunlaşmıştır.

    Yaşamın Kıyısında - The Edge of Heaven (İMDB 7.8)

    Baki Davrak, Nurgül Yesilçay, Tuncel Kurtiz ve Nursel Köse'nin yer aldığı Yaşamın Kıyısında filmi aslında bir yolculuk filmidir. Karakterlerin kendilerini ve hayatı tanıma yolculuklarıdır. Bu anlamda ilk sahnede Nejat Aksu, bir bayram sabahı durduğu bir benzin istasyonunda alış veriş yaparken çalan Kazım Koyuncu parçası ile izleyiciye Karadeniz’e doğru bir yolculukta bulunduğu anlatılır. Fatih Akın, Yaşamın Kıyısında filminde, ele aldığı dört Türk'ün ve iki Alman'ın iç içe geçmiş yaşantıları üzerinden ilerlemektedir. Akın, bir yandan farklı hikâyeleri anlatırken, diğer yandan ölüm ve yaşamı birbiri içinde harmanlayıp sonuçta hayatta kalanın devam etmesi gerçeği üzerinden ilerlemektedir. Aslında felsefik bir altmetin uygulaması denilebilecek bu durum filmin gidişatına son derece uyumlu bir hikâye anlatımı ile bağlanmıştır. Hikâyelerin ilerleyişindeki ağır tempo ve detaylandırılmış anlatımlar, yaşamın kendisini ve ölüm gerçekliğinin insanın üzerinde bıraktığı ağırlığı temsil etmektedir. Tesadüf duygusuyla oluşturulan, bazen aranılan şeyin hemen yanı başında olduğu bazense ona asla ulaşılamayacağı savı üzerine kurulan filmde birilerinin küçük bir hareketi, başka birinin hayatında büyük değişimlere yol açabilir fikri şekillendirilmiştir. Yaşamın Kıyısında birbiri içine geçmiş hayatların aslında birbirine ne kadar bağlı olduğunun hikâyesidir. Hayat içinde farklı yönlere savrulmuş, birbirine bağlı hayatların eninde sonunda nasıl birbiriyle kesişip aynı eksende buluştuklarının hikâyesidir.

    Akın’ın filmlerinin temaları evrenseldir ve tekrarlanan temalar söz konusudur. Genel olarak filmlerinde karakterler ve insan ilişkilerinin karmaşıklığı temayı belirler. En önemli tekrarlanan tema yolculuktur. Yolculuk ya gerçek ya da metaforik olarak, hatta çoğu zaman ikisi bir arada kullanılır.

  • Whatsapp'ta Paylaş

    Yorumlar

    İlk Yorum Yapan Sen Ol smiley


    Yorum Yap